joi, 29 ianuarie 2009

Complexul vitaminic B

Avand in vedere numele pe care l-am dat acestui blog, se intelege ca sunt studenta la Medicina. Prin urmare m-am hotarat sa incep sa postez diverse informatii care pot ajuta la sanatatea fiecaruia.
Dupa cum bine se stie pt organism este foarte important sa aiba aportul necesar de energie pentru a functiona bine. Aceasta energie provine din alimentatie corecta si odihna. O alimentatie buna este foarte importanta petru ca organismul are nevoie de un complex de vitamine si minerale care ajuta la functionarea buna tuturor sistemelor din organismul uman.
unul dintre cele mai importante complexe de vitamine de care organismul uman are nevoi este complexul vitaminic B.Acesta cuprinde toate vitaminele din grupa B, vitamina H(biotina), acid paraaminobenzoic(PABA), colina si inozitol. In continuare voi vobi cate putin despre fiecare vitamina in parte.
Vitamina B1(tiamina) are un rol impoartant in metabolismul glucidelor si este absolut necesara pentru functionarea corecta a musculaturii si a sistemului nervos. In stare naturala se gaseste in cereale si drojdie. Este cunoscuta si sub denumirea "vitamina performantei intelectuale", deoarece are efecte benefice asupra activitatii sistemului nervos si asigura cresterea randamentului intelectual. Are si un usor efect diuretic. Aportul crescut de glucide, sportul de performanta, precum si stresul, cresc necesitatea de vitamina B1. Aduce o contributie importanta si la mentinerea tonusului musculaturii netede. Carenta duce la aparitia bolii ber-beri.
Vitamina B2 are un rol determinant in procesul de fixare a fierului in hemoglobina,in sinteza proteinelor precum si in catabolismul lipidelor si glucidelor. Imbunatateste vederea si contribuie la dezvoltarea fizica. Lipsa vitaminei B2 produce tulburari de crestere si dezvoltare si favorizeaza aparitia unor boli dermatologice. In alimentatie se gaseste impreuna cu vitamina B1.
Vitamina B3 are un rol deosebit de important in procesul de oxido-reducere, respectiv in anabolismul si catabolismul de lipide si glucide. Este indispensabila functionarii normale a aparatului digestiv, a sistemului nervos, mentinerii integritatii tegumentelor si mucoaselor, precum si sintezei normale a unor hormoni. Are un efect calmant al durerilor migrenoase, imbunatateste circulatia sanguina, scade tensiunea arteriala, precum si concentratia colesterolului si a trigliceridelor. Amelioreaza durerile ulceroase si combate halena(mirosul neplacut al gurii).
Vitamina B4 favorizeaza absorbtia fierului,participa la metabolismul unor aminoacizi, la biosinteza acizilor nucleici, impreuna cu alte vitamine are rol in biosinteza hemoglobinei si a globulelor rosii si de aceea este foarte utila in tratamentul unor anemii. Lipsa sa este un factor de risc poate genera unele malformatii.
Vitamina B5 are rol in catabolismul glucidelor si lipidelor si, prin aceasta, la generarea energiei necesare proceselor fiziologice. Are un rol important in desfasurarea multor reactii enzimatice. Favorizeaza mentinerea structurii si functiei normale a pielii si influenteaza pozitiv cresterea si pigmentarea parului. Este indispensabila pentru functionarea normala a glandelor suprarenale.
Vitamina B6 prin faptul ca activeaza unele enzime, are multiple roluri. Se gaseste in drojdie, ficat si carne. Este absolut indispensabila formarii anticorpilor si a hematiilor. Lipsa aceste vitamine afecteaza structura si functionarea normala a tesutului muscular. Observatiile clinice au dovedit ca un aport substantial de vitamina B6 contribuie in mare masura la atenuarea tensiunii nervoase si a durerilor asociate ciclului menstrual si la amelioararea senzatiei de greata.
Vitamina B7 este un element component al unor enzime care contribuie la metabolismul proteinelor, glucidelor si lipidelor. Amelioreaza durerile musculare consecutive oboselii si contribuie la mentinerea intergritatii pielii. Impiedica incaruntirea si caderea parului, fiind utilizata cu rezultate bune si in prevenirea alopeciei(cheliei).Avidina din oul crud intarzie absorbtia acestei vitamine.
Colina(vitamina B8) este sintetizata si in organism dar in cantitati insuficiente. Contribuie la eliminarea substantelor toxice si a metabolitilor inutili acumulati in organism. Lipsa colinei duce la perturbarea activitatii cerebrale si la scaderea capacitatii de memorare.
Inozitolul(Vitamina B9) favorizeaza cresterea parului si previne ateroscleroza. Este absolut indispensabila treansmiterii influxului nervos si, deci, activitatii cerebrale. Are si un efect calmant pronuntat.
Acidul para-aminobenzoic(PABA, vitamina B10) contribuie la metabolismul fierului si la formarea hematiilor. Lipsa PABA duce la incaruntire si aparitia eczemelor.
Vitamina B12 are un rol important in sinteza proteinelor, in metabolismul glucidelor si acizilor grasi, precum si in formare globulelor rosii. Contribuie la dezvoltarea fizica, la cresterea poftei de mancare si a greutatii corporale. Din aceste motive este utila in profilaxia si tratamentul anemiei. Se gaseste in ficat si in preparatele de ficat.
ATENTIE!!! Datorita consumului de complex vitaminic B, urina devine inchisa la culoare si capata un miros caracteristic. In cazul eforturilor fizice sustinute acest fenomen este insesizabil.

3 comentarii:

Marianne spunea...

Ce-mi place blogul asta. o idee buna sa postezi informatii utile oamenilor pentru a se mentine intr-o forma de sanatate excelenta. sunt o gramada de cunostinte acumulate intr-un timp scurt. Medicina iti prieste. bravo, colega@ :))

NCDAN spunea...

Ma bucur de ideea ta de a posta pe site articole folositoare oamenilor din domeniul medical.M-ar interesa cate ceva despre tuse mai ales la copii si tineri.Am citit ca tusea ne da semnalul ca ceva nu este in regula in organism;de cate feluri este tusea si care este diferenta intre tusea de raceala si cea asmatica?Multumesc anticipat.

Anca spunea...

Dan iti promit ca o sa postez in curand despre tuse,trebuie mai intai sa ma informez corect din mai multe surse...adica de la facultate si apoi o sa postez despre asta cu siguranta.